In België gebeuren er meer ongevallen met gewonden in zones 30 dan op autosnelwegen
De Waalse minister van Verkeersveiligheid heeft nogal verrassende cijfers bekendgemaakt. Het blijkt dat er meer ongevallen met gewonden plaatsvinden in zones 30 dan op autosnelwegen! Deze cijfers kunnen echter vrij gemakkelijk worden verklaard.
Ontdek hieronder snel en moeiteloos de referentiewaarde van uw tweedehandswagen:
bedrijf!
op Google!
taxatie!
Zone 30: gevarenzone?
Een ongeval loert overal om de hoek ... Zelfs in zones 30! Ondanks de verlaagde maximumsnelheid zijn zones 30 in feite echte risicogebieden. Drie jaar geleden werd in een Belgische studie geschat dat bijna 3100 ongevallen met gewonden hadden plaatsgevonden in een zone 30, waarvan "slechts" 300 in Wallonië. Volgens het Instituut voor Verkeersveiligheid (VIAS) gaat het bij dit laatste cijfer niet om een prestatie, maar gewoon om het feit dat Wallonië minder verstedelijkte gebieden telt dan Vlaanderen. Verrassend is dat er in hetzelfde jaar (2019) ongeveer 2400 ongevallen met letsel op de snelwegen werden geregistreerd. Veel minder dan in de zones 30! Over een periode van tien jaar is het aantal ongevallen in deze zones met bijna 65% gestegen. Zijn deze zones dus gevarenzones? Niet noodzakelijk, want we moeten de cijfers in de juiste context bekijken. De verkeersdrukte is vandaag niet dezelfde als 10 jaar geleden, en er zijn tegenwoordig meer zones 30. Hoewel er in deze zones meer ongelukken gebeuren, zijn ze ook minder ernstig. Ernstige ongevallen in zones 30 vertegenwoordigen 0,5% van het totaal, tegenover 4,4% op autosnelwegen. Het VIAS-instituut concludeert dat hoe hoger de snelheid, hoe groter het risico op ernstige verwondingen of overlijden is. Ondanks het aantal ongevallen dat in deze zones plaatsvindt, zijn de zones 30 nog steeds de weggedeelten met de minste verkeersdoden in het land.
Betere markering in de buurt van scholen
Deze cijfers komen op een moment dat Valérie De Bue, de Waalse minister van Verkeersveiligheid, de wegmarkeringen in de zones 30 wil verbeteren om ze duidelijker te maken voor automobilisten. Daarnaast staan de zone 30 ook centraal in de debatten: de Vlaamse partij Vooruit wil deze zones veralgemenen in de bebouwde kom, waardoor de maximumsnelheid wordt verlaagd van 50 naar 30 km/u. Wordt vervolgd!
TAK-TAK is een jong en enthousiast bedrijf dat gespecialiseerd is in het opkopen van auto's van particulieren. Door uw auto aan auto opkoper TAK-TAK te verkopen bent u verzekerd van de beste prijs en een uitstekende professionele service.
Veel Gestelde Vragen
Reviews


