Vlaanderen bestudeert de invoering van bovenleidingen op snelwegen
Het Vlaamse Gewest overweegt de invoering van bovenleidingen op autosnelwegen om elektrische vrachtwagens met een stroomafnemer aan te drijven en zo het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen.
Bent u hier om uw auto tegen de beste prijs te verkopen? Vul het taxatieformulier in en krijg in een oogwenk een nauwkeurige waardebepaling van uw auto!
bedrijf!
op Google!
taxatie!
Bovenleidingen op snelwegen: waarvoor dienen ze?
Bovenleidingen, van oudsher geïnstalleerd op spoorwegen, zijn geëlektrificeerde kabels die het mogelijk maken een voertuig elektrisch aan te drijven, via ten minste één stroomafnemer. De dag van vandaag zet de ontwikkeling van elektrische voertuigen aan tot een nieuwe benadering van bepaalde infrastructuren. Siemens, Scania en Daimler werken daarom aan een aanpassing van het concept van bovenleidingen voor installatie op autosnelwegen. Sommige stukken autosnelweg in Duitsland en Zweden zijn er al mee uitgerust. Het doel van dit project is de batterij van elektrische vrachtwagens van energie te voorzien terwijl zij op de daarvoor bestemde rijstroken rijden, en zo hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te beperken. In de praktijk worden de vrachtauto's uitgerust met een stroomafnemer boven de cabine, die automatisch of met de hand omhoog wordt gebracht om verbinding te maken met de bovenleiding, en ook weer omlaag om de bestuurder in staat te stellen andere voertuigen in te halen of gebruik te maken van conventionele wegen.
Een idee met een flink prijskaartje waarvoor Europa belangstelling heeft
Het idee spreekt aan in het noorden van het land: het Vlaams Instituut voor de Logistiek heeft in samenwerking met een dertigtal bedrijven een studie uitgevoerd die de relevantie van deze faciliteiten voor Vlaanderen heeft bevestigd. Ook andere Europese landen zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland zouden belangstelling hebben voor dit project. Het concept blijkt echter zeer duur te zijn en vergt een grote investering: de infrastructuurkosten voor het Vlaamse grondgebied zouden minstens 2 miljard euro bedragen, een bedrag dat volgens de Universiteit van Antwerpen binnen 20 jaar terugverdiend kan worden. Als het project wordt uitgevoerd en uitgebreid tot heel Europa, zouden we grensoverschrijdende routes kunnen zien verschijnen die zijn uitgerust met bovenleidingen!
Verkoopt u uw auto? Vertrouw op TAK-TAK, de best beoordeelde auto-opkoper in België, om uw auto tegen de beste prijs en in alle veiligheid te verkopen. Vraag nu uw gratis waardebepaling auto aan.
Veel Gestelde Vragen
Reviews


