De Ford Focus verdwijnt: zullen alle middelgrote sedans volgen?
Ford neemt afscheid van een van zijn bekendste modellen, de Focus, en investeert niet langer in de fabriek waar deze wordt gemaakt. Dit besluit lijkt een reactie te zijn op de sterke daling van de populariteit van dit meer traditionele voertuigtype, de middelgrote hatchback. Is deze categorie tot uitsterven gedoemd?
Via onderstaand formulier kan u gratis en in enkele klikken de argusrating van uw tweedehands wagen berekenen.
bedrijf!
op Google!
taxatie!
Ford Focus gaat met pensioen
De verkoop van nieuwe auto's verloopt niet goed door het tekort aan halfgeleiders en het Russisch-Oekraïense conflict, twee factoren die de prijzen de hoogte in jagen en de levertijden verlengen. Sommige categorieën voertuigen hebben het echter nog moeilijker dan andere. Dit is het geval voor traditionele hatchbacks zoals de Ford Focus of de Volkswagen Golf, waarvan de verkoop dit jaar drastisch is gedaald, zelfs meer dan de verkoop van andere modellen. In mei daalde de verkoop van de Ford Focus met bijna 28% en die van de Golf met 25%! Genoeg reden voor fabrikanten om drastische beslissingen te nemen. En dus heeft Ford besloten om het einde van de Focus te bezegelen. De fabrikant heeft ervoor gekozen om zijn fabriek in Valencia elektrische voertuigen te laten produceren en wil deze taak ook onderbrengen bij zijn bedrijf in Keulen... Dit betekent dat de vestiging in Saarlouis, die verantwoordelijk is voor de productie van de Focus, buitenspel staat. De locatie wordt mogelijk verkocht, maar er is nog geen beslissing genomen, waardoor 4.600 werknemers in het ongewisse blijven. Maar het is zeker dat de Focus zijn laatste uren beleeft en waarschijnlijk tegen 2025 zal verdwijnen.
Grootheidswaanzin
Wat is de reden voor de daling van de populariteit van middelgrote voertuigen, die vroeger zeer populair waren? Het is heel eenvoudig: momenteel winnen de SUV's, cross-overs en in het algemeen de zogenaamde ‘premium’ auto's aan populariteit. Bovendien concentreren fabrikanten zich nu op de productie van elektrische voertuigen om de deadline van 2035 te halen. Daarom moeten investeringen en budgetten worden verschoven, wat in het nadeel uitvalt voor de minder populaire auto's. Terwijl de vraag naar middelgrote auto's steeds verder terugvalt, is de situatie voor kleine stadsauto’s ook niet rooskleurig. Voor laatstgenoemd type auto is de vraag nog steeds groot, maar de productie houdt geen gelijke tred met de vraag. De fabrikanten richten zich nu meer op de promotie van hun topmodellen om hun marges te vergroten en verliezen als gevolg van tekorten te compenseren. Iedereen lijkt grootheidswaanzin te hebben, wat niet veel goeds belooft voor de toekomst van meer bescheiden voertuigen...
TAK-TAK biedt u de meest gemakkelijke en rendabele manier om uw auto te verkopen of in te ruilen. ‘Ik wil van mijn auto af!’ Verkoop uw auto wanneer het u uitkomt en ontvang een zeer goede prijs!
Veel Gestelde Vragen
Reviews


