Nieuws: brandende elektrische auto in Brusselse parkeergarage: wat kan u doen om het risico op een batterijbrand te verkleinen?
Bezit u een elektrische auto of bent u geïnteresseerd in dit type voertuig? In dit nieuws artikel wordt uitgelegd hoe u problemen met de batterijen kunt voorkomen. Als u ook uw auto wilt verkopen of gewoon een idee wilt krijgen van de verkoopwaarde, vul dan gratis onderstaand formulier in.
bedrijf!
op Google!
taxatie!
Actueel nieuws: brandende auto in een parkeergarage in Brussel
De brandweer werd op vrijdag 11 mei om 02.40 uur verwittigd door een brandalarm in de Ravensteinstraat in Brussel, in de Koningswijk vlak bij het Warandepark in Brussel. De brandweerlieden realiseerden zich al snel dat de bron van de rook afkomstig was uit een ondergrondse parkeergarage, waar een elektrisch voertuig in brand stond. Volgens Walter Derieuw, woordvoerder van de brandweer, was de brand snel onder controle.
Gelukkig vielen er geen slachtoffers te betreuren en was er geen grote schade. Niemand werd blootgesteld aan rook en er stonden geen voertuigen geparkeerd in de buurt van de elektrische auto in kwestie.
Lopen elektrische auto’s een hoger brandrisico dan conventionele auto’s?
Volgens de Amerikaanse studie AutoInsuranceEZ, gebaseerd op gegevens van de National Transportation Safety Board van het Amerikaanse ministerie van Transport, is het antwoord op deze vraag nee.
Het risico is beperkt, zowel in absolute als in relatieve zin:
- In absolute zin: in 2020 waren er van de 215.000 verbrande voertuigen in de VS slechts 52 elektrisch.
- In relatieve zin: op 100.000 voertuigen:
- waren er 1529 benzine- of dieselauto’s bij autobranden betrokken;
- en slechts 25 elektrische auto’s.
Het is duidelijk dat het risico op autobrand afneemt bij een elektrische motor dankzij de afwezigheid van benzine of dieselbrandstof, die zeer ontvlambare brandstoffen zijn.
Hoe kan het risico op brand van een elektrische auto worden beperkt?
Allereerst is het belangrijk te beseffen dat het grootste brandrisico in een elektrisch voertuig wordt gevormd door de lithiumbatterijen. Er kan brand ontstaan wanneer deze batterijen warmer worden dan hun smeltpunt. Dit kan worden veroorzaakt door een combinatie van de volgende factoren:
- Oververhitting:
- hoge belasting van de batterij door agressief rijgedrag;
- vervorming van de batterij en perforatie van de beschermende behuizing als gevolg van een botsing van het voertuig;
- te hoge omgevingstemperatuur.
- Een storing in het koelsysteem. Het risico is groter voor oudere, luchtgekoelde voertuigen. Nieuwere modellen hebben een vloeistofkoelsysteem.
Als preventieve maatregel moet u zorgen dat u in de zomer niet agressief rijdt bij warm weer, vooral als u rijdt in een elektrische auto met kleine batterijen. Voor eenzelfde versnelling wordt de elektrische kracht bij kleine accu's immers over een kleiner aantal cellen verdeeld dan bij grotere accu's.
Kort samengevat vermindert het risico op brand als:
- u soepel rijdt;
- u bij hoge temperaturen de batterijen niet met een snellader oplaadt. Bij snelladen wordt immers veel hitte gegenereerd;
- u rijdt met een elektrische auto met zware batterijen;
- uw auto is voorzien van een vloeistofkoelsysteem voor de accucellen.
Veel Gestelde Vragen
Reviews


