Nee, het is niet de motor die de meeste vervuilende stoffen uitstoot, maar wel... de banden!
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de motor niet verantwoordelijk voor het grootste deel van de deeltjes die door auto's worden uitgestoten. Dit blijkt uit een recente studie van Emissions Analytics, waarin banden als de hoofdschuldigen worden genoemd.
Voor TAK-TAK heeft elke auto waarde. En deze waarde kan heel gemakkelijk en snel worden berekend via onderstaand taxatieformulier:
bedrijf!
op Google!
taxatie!
Rubber is vervuilender dan uitlaatgassen
Zoals de naam al doet vermoeden, bekijkt het Britse bedrijf Emissions Analytics waar de emissies van voertuigen vandaan komen. Dit bedrijf heeft onlangs een studie gepubliceerd die ons idee van vervuiling door auto’s volledig op zijn kop zet. Men zou denken dat de motor, en bij uitbreiding het uitlaatsysteem, het grootste aantal verontreinigende stoffen uitstoot, maar dit blijkt niet het geval te zijn: het zijn de banden die dit record in handen hebben, en de cijfers zijn indrukwekkend. Uit de studie blijkt dat bandenslijtage verantwoordelijk is voor 1850 keer meer uitstoot dan de motor en het uitlaatsysteem! Dit cijfert varieert echter naar gelang van de toestand van de wegen, de slijtage van de banden in kwestie, de rijstijl, enz. en niet te vergeten de leeftijd en het gewicht van het voertuig. Het gaat hier om een groot probleem: de deeltjes die vrijkomen uit banden vervuilen niet alleen de lucht en de bodem, maar kunnen ook onze organen en luchtwegen beschadigen en in onze bloedbaan terechtkomen.
Gewicht is een deel van het probleem
Deze verhouding kan worden verklaard door het feit dat motoren van nieuwere auto's steeds minder deeltjes uitstoten, vooral dankzij des verplicht geworden roetfilter, maar ook als gevolg van talrijke Europese reglementeringen. Banden daarentegen, zijn in dit opzicht nooit aan beperkende voorschriften onderworpen geweest. Bovendien worden voertuigen steeds zwaarder: SUV's worden steeds populairder, en elektrische auto's, die zwaarder zijn dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor, zullen binnenkort de norm worden. De door banden veroorzaakte vervuiling neemt echter toe naarmate de massa toeneemt. Dit betekent dat het probleem niet op het punt staat te worden opgelost. Wel is het zo dat sommige banden, afhankelijk van de gebruikte componenten, veel minder vervuilend zijn dan andere. Volgens Emissions Analytics zou men zich moeten richten op de minst schadelijke componenten van banden en op dit gebied wetgeving moeten uitvaardigen.
Zoekt u een opkoper auto? Verkoop of ruil uw auto in met TAK-TAK! Ons bedrijf biedt u een hele reeks gratis diensten waardoor u kan rekenen op de beste prijs voor uw tweedehands wagen.
Veel Gestelde Vragen
Reviews


