Wanneer moet u uw tweedehandsauto verkopen en een andere kopen?

Als u geld wilt besparen, moet u uw tweedehandsauto op het beste moment verkopen. Maar wanneer precies? Wanneer is het juiste moment aangebroken om uw auto te vervangen? Een auto is duur voor Belgische gezinnen, dus hoe kunt u de impact op het gezinsbudget beperken? In dit artikel proberen we deze vraag te beantwoorden.


Belgisch
bedrijf!
4.7/5
op Google!
30 seconden
taxatie!

Hoeveel kost mijn auto? Wanneer verkoop ik mijn tweedehandsauto?

Als men in boekhoudtermen denkt, zijn de kosten van een auto niet alleen de aankoopprijs. De autokosten worden grotendeels bepaald door twee grote posten:

Afschrijving

Afschrijving is de waardevermindering ten gevolge van de ouderdom van uw voertuig. Afschrijving is de belangrijkste kostprijs van een auto, vooral wanneer hij nieuw is. Als u een auto een jaar lang in de garage laat staan, verliest hij aan waarde, ook al is er geen kilometer mee gereden. Waarom is dat? Gewoon omdat hij een jaartje ouder is geworden. 

De afschrijving is negatief exponentieel, d.w.z. hoe recenter het voertuig en hoe lager de kilometerstand, hoe groter het waardeverlies. Zo verliest u ongeveer 30% van de waarde van uw voertuig tussen 0 en 50.000 km, terwijl het 100.000 km zal duren om de volgende 30% te verliezen. 

Zoals u ziet, hoe recenter een voertuig is, hoe groter de afschrijving. Financieel gezien zal een ouder voertuig goedkoper zijn in termen van afschrijving.


Onderhoudskosten

De onderhoudskosten stijgen met de leeftijd van het voertuig. Dit is gemakkelijk te begrijpen, aangezien de kans op een defect toeneemt naarmate de auto ouder wordt. Vanuit het oogpunt van onderhoud zal een nieuwer voertuig dus minder duur zijn.


Conclusie

De conclusie is dat het algemene optimum voor dit probleem een compromis is. Als u de kosten van uw auto zo laag mogelijk wilt houden, raden wij u aan uw auto met 30.000 km op de teller te kopen, wanneer hij bijna nieuw is met lage onderhoudskosten, maar al wel in waarde is gedaald. En hem te verkopen rond 80.000 km wanneer de mechanische betrouwbaarheid begint af te nemen.

Het spreekt vanzelf dat deze analyse zuiver objectief is en geen rekening houdt met de emoties en het plezier die de aankoop van een nieuw voertuig kan meebrengen. Het staat iedereen natuurlijk vrij om voorrang te geven aan plezier boven het economische aspect.  

Tot slot, als uw tweedehands auto bijna 80.000 km heeft gereden, aarzel dan niet om die te verkopen om de totale gebruikskosten van uw auto te verlagen, die alleen maar zullen stijgen met de onderhoudskosten. 


We gebruiken wiskunde om te berekenen wanneer u uw tweedehandsauto het best zou verkopen.



Coût = Kosten

Zone à coût minimum = Minimale kostengebied


De rode curve geeft de hierboven toegelichte afschrijvingskosten weer. Deze kosten zijn hoger naarmate de auto nieuwer is.

De groene curve geeft de onderhoudskosten weer, de kosten van onderhoud en reparatie van uw auto wanneer hij stuk gaat. Intuïtief begrijpen we dat deze kosten toenemen naarmate het voertuig ouder wordt.

De blauwe curve is de som van de twee curven, de groene en de rode, en geeft het gebied van de minimale kosten aan. Dit is een U-vormige functie. U wilt in het gebied met de lage kosten blijven, dus onderaan de U. Hoe lager u zit, hoe beter voor uw portemonnee.

Om aan de onderkant van de U te blijven, moet u een voertuig met 30.000 km op de teller kunnen kopen, wat uiteraard niet goedkoop is. Maar over het geheel genomen krijgt u bij 80.000 km nog steeds een zeer goede prijs voor uw tweedehandsauto, zonder dat u al te vaak bij uw garagist hebt moeten langsgaan. In totaal bent u minder geld kwijt als u alles bij elkaar optelt.

De Belgen hebben dit goed begrepen in deze crisistijden. Vandaar het succes van de markt voor tweedehandsauto's vergeleken met de markt voor nieuwe auto's dit jaar.